Sabtu, 4 Oktober 2014

Salam Aidil Adha

Assalammualaikum wbt

Salam Aidil Adha dari kami Sekeluarga...Apa pengorbanan anda tahun ini...Fahami erti pengorbanan yang sebenar

لبَيْكَ، إنَّ الْحَمْدَ وَاْلنِعْمَةَ لَكَ وَاْلمُلْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ

"Wahai Tuhan kami, Kami datang dengan semata-mata ikrar setia dan taat kepada perintah-MU, Wahai Tuhan kami yang tida sekutu bagi-MU, kami sahut seruan-MU, Sesungguhnya segala puji nikmat dan kekuasaan, kesemuanya adalah bagi-MU, Wahai Tuhan kami yang tiada sekutu bagi-MU."

"Ketaatan Nabi Ibrahim seharusnya membangkitkan kita dari lamunan terhadap dunia. Jika dilihat dan dikoreksi dengan mendalam, banyak perkara yang kita tidak mampu untuk berkorban demi menurut perintah Allah swt.

Jika sorang gadis rela berkorban makhkota suci demi cinta tulus terhadap teman lelakinya,

Jika seorang pekerja sanggup berkorban Solat dan aurat demi majikan dan tuntutan pekerjaanya,

Dan juga jika seorang peniaga sanggup berkorban jati dirinya, imanya hanya kerana mahukan hasil riba dan haram demi mengejar kekayaan dan pelbagai lain."

Makanya, adakah itu yang dimaksudkan berkorban kerana tanda cinta kepada Allah? jika tidak, bagaimana kita mahu berkorban sebagai tanda ketulusan hati kita sebagai seorang hamba Allah?

لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ

"Daging dan darah binatang korban itu tidak sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-NYA adalah ketaqwaan kamu. Demikian ia memudahkan binatang itu bagimu supaya kamu mengagungkan Allahatas petunjuk-NYA kepada kamu. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang yang berusaha yang baik amalnya"
(Al-Hajj Ayat 37)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...