Rabu, 24 September 2014

Alfafa Complex Atasi Masalah Kentut Vagina

Assalammualaikum wbt

Entry kali ni saya nak bercerita tentang masalah Kentut Vagina yang di alami oleh Kaum Wanita...Tak semua wanita yang mengalaminya...Tetapi kali ni saya nak bercerita tentang diri saya sendiri yang mengalami masalah Kentut Vagina

4 Januari 2012 Saya melahirkan putera sulung saya Muhammad Muizzuddin Bin Rifa'i,bersalin secara normal...hari ke-8 Misi Jururawat Masyarakat datang ke rumah untuk check up saya dan baby.

Agak terkejut bila misi cakap Jahitan saya terkoyak 4cm...saya dah mula cuak sebab masa bersalin pun sah sakit 16jam..Pergi ke hospital doc jahit semula luar dalam tanpa bius...Allahurabbi masa tu baru teringat mak kat rumah yang pernah melahirkan saya macamana...

Selesai jahit dan habis berpantang saya rasa ada yang tidak enak setiap kali solat..Bahagian Miss V berbunyi...Saya dah cuba macam2 produk untuk selesaikan masalah Kentut Vagina ni...Akhirnya saya berjumpa Mak Shaklee Saya Kak Umee Suziana

Betul cakap Kak Umee makan Alfafa Complex tak payah makan herba atau jamu lain dah...Saya pun cuba...Beli botol kecil ada 300biji sangat jimat dan berbaloi...Sebulan makan Alhamdulillah saya memang puas hati memang dah tak ada bunyi langsung Kentut Vagina ketika solat...Suami apatah lagi Senyum gembira..

Rata-Rata testimoni Customer saya mesti bagi tahu Alfafa Complex terbaik.Merapatkan Miss V,Suami siap suruh beli siap2 Alfafa Complex takut habis...Angin dalam badan pun kurang,melawaskan dan tak sejuk tapak kaki...

Pengalaman indah saya bersama Alfafa Complex juga saya dapat menyusu Ahli Syurga saya selama 2tahun 6bulan...Syukur Alhamdulillah dapat Fully Bf..Sakit belakang semakin sembuh...

Ok untuk yang tak tahu apa itu Kentut Vagina saya sediakan Artikel ni khas buatmu Wanita.Kerana Mencegah lebih baik dari mengubati 😃😃...Selamat Mencuba

Penulis: Dr Rosediani Muhammad.

(Pakar Perubatan Keluarga, Kampus Kesihatan Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan)
Keluar angin melalui faraj (kentut vagina)

Pengenalan
Perbahasan mengenai keluarnya angin melalui faraj atau vagina atau qubul ada disentuh oleh ulama. Mengikut kaedah saintifik, vagina adalah tiub yang berotot dan berdinding membran sepanjang 7 hingga 9 cm yang menghubungkan pangkal rahim ke bukaan faraj. Bukaan faraj ini dikawal oleh beberapa otot kemut sama seperti otot yang mengelilingi bukaan dubur dan salur kencing. Dalam keadaan biasa, tiub ini berada dalam keadaan tertutup, dindingnya kempis menyentuh antara satu sama lain dan tidak mengeluarkan sebarang angin.

Ini adalah kerana bakteria yang berada di sel-sel lapisan dalam vagina hanya bertindak balas mengeluarkan asid laktik untuk menjadikan faraj berasid, lembab dan membantu mengelakkan jangkitan kuman pada permukaannya.

Keadaan ini berbeza dengan situasi yang berlaku pada usus besar yang mana bakteria dalam usus besar bertindakbalas mengeluarkan gas yang dikenali sebagai kentut. Maka dalam keadaan normal, vagina sepatutnya tidak mengeluarkan sebarang angin melainkan sekiranya seseorang wanita itu mengalami masalah fistula (lubang penyambung) antara rektum (usus besar) dengan vagina akibat pembedahan antara usus dan faraj. Keadaan ini menyebabkan angin dari usus besar masuk ke dalam faraj.

Kebanyakan wanita sebenarnya mengalami masalah keluar masuk angin di antara kelopak besar labia (labia majora), angin ini berkumpul di celah ruang yang terbentuk antara kelopak dan faraj.  Fenomena ini sering disalah anggap sebagai angin yang keluar dari bukaan faraj.  Lebih memburukkan keadaan apabila wanita berkenaan mengangkat hadas iaitu membasuh bahagian kemaluan mereka. 

Air yang terperangkap di celah kelopak-kelopak besar labia, menyebabkan pergerakan angin keluar masuk melalui kelopak-kelopak labia ini lebih ketara dirasai semasa pergerakan solat, yang akhirnya turut mengeluarkan bunyi dan rasa keluar angin seperti kentut.  Lebih menyulitkan lagi bukaan faraj tidak mempunyai deria rasa yang sensitif seperti bukaan dubur hingga membolehkan kita dapat merasai keluarnya angin dari bukaan faraj secara yakin.

Namun begitu, keluar masuk angin di vagina berkemungkinan berlaku kepada wanita yang mengalami kelemahan pada otot-otot kemut seperti wanita yang telah melahirkan ramai anak, mengalami masalah jatuh peranakan dan juga tidak dapat mengawal kencing (kencing dedas) Bagi memastikan bahawa angin yang keluar masuk itu bukan dari vagina, wanita disarankan berdehem selepas membuang air sebagaimana dianjurkan Rasulullah bagi orang yang mengalami masalah kencing dedas, mengelap kering bahagian sulit selepas berhadas kecil, atau melakukan ujian dengan meletakkan tisu di antara kelopak ini (bukan menyumbat faraj).

Sekiranya angin sudah tidak kedengaran lagi, maka sahlah ia berasal dari masalah ini, jika dia terus menerus berlaku, maka wanita perlu mengakui besar kemungkinan angin itu berasal dari faraj. Wanita berkenaan disarankan untuk mempraktikkan senanam kemut untuk menguatkan semula otot-otot kemut bagi menutup kemas bukaan faraj.

Hukum dan implikasinya

Hukum wanita yang mengeluarkan angin / kentut melalui faraj (qubul) dan juga dubur adalah batal wuduknya berdasarkan dalil berikut,
عَنْ َعبَّادِ بْنِ تَمِيْمٍ عَنِ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لاَ يَنْصَرِفْ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتاً أَوْ يَجِدَ رِيْحاً
‘Abbad bin Tamim melaporkan daripada Nabi s.a.w yang berkata, “Jangan seseorang berpaling iaitu meninggalkan solat sehingga ia mendengar bunyi kentutnya atau tercium baunya”.
Hadis direkodkan oleh Muslim dan Bukhari.

Berdasarkan hadis di atas, secara jelas Rasulullah memberitahu bahawa keluar angin boleh membatalkan solat. Oleh sebab itu, wanita yang mengalami masalah angin pada faraj disarankan mengambil langkah-langkah berikut;
1. Berdehem selepas membuang air kecil.
2. Membasuh kemaluan dengan sempurna.
3. Mengelap faraj sehingga kering dan menutupi ruang kemaluan dengan tisu, kain atau menutupi ruang dengan rapat menggunakan tuala pelekat yang nipis dan bersih.
4. Kemudian memakai seluar dalam yang kemas agar udara tidak boleh keluar masuk sebelum berwuduk dan menunaikan solat.

Sikap berhati-hati dalam menunaikan ibadah solat amat penting agar solat sah dan diterima Allah. – Editor.

Kebaikan Alfafa Complex Shaklee

Alfalfa Shaklee 1001 kebaikan kepada si pengamalnya.

- Legakan sakit sendi dan belakang.
- Hilangkan kelesuan dan tekanan
- Legakan pms
- Bagus untuk allergic dan keradangan
- Rawat asma
- Buang toksik dalam badan
- Cuci buah pinggang dan rawat kencing kotor
- Neutralkan asid dalam badan
- Menegangkan payudara
- Rawat masalah keputihan
- Bertindak sebagai kacip fatimah wanita
- Buang angin dlm badan
- Milk booster

Hubungi saya untuk maklumat lanjut :

Mariani Md Isa
SID : 955872
0196972154

Akaun Bank

1620 3068 1762
Mariani Md Isa
Maybank
ara_fae@yahoo.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Mungkin Juga Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...